2011年12月4日

人情債

因為要到相熟的樓上書店訂兩本新出的內地書,今日特意走去我近年少去的旺角,順道上了某某mega store,竟然有幸撞到幾年無見的模友高手。佢買左兩盒模型正在櫃檯畀緊錢,我行過去拍佢膊頭。

佢有點surprise:「嘩,好耐無見你咯喎。」
「係呀。」
「仲有無砌模型呀?」
「無咯。」(依行內語境,完成作品則整個過程才算「砌」。素組或者WIP爛尾者,醜醜地,唔提好過提。)
「點解唔砌呀?」
「我而家吹水多。」我有點臉紅。
「唔怕既,once砌過模型,以後都會識砌。」
「哈哈,你估係踩單車同游水咩,識左就會變成本能。」
「係咖,砌模型上左手就唔會忘記咖。」
「嗯…都係有D既……咦,你呢兩盒乜黎咖…」
跟住我地圍繞櫃檯上兩盒模型講左幾句,sales小姐此刻剛好搞惦帳單手續回應模友,於是打斷了我地既對話。模友買完野亦都要走,而我卻係剛到,仲要巡一陣,於是我跟佢同佢身邊的一位朋友道別了。

訂左書,想去英X溜一溜,竟然途中又撞到另一位模友,他剛從英X來。我地傾左幾句,然後say goodbye。

星期六,大概係kidult和宅人巡舖既日子,週週如是,月月如是。

其實,以前我跟佢地頗熟,一大群人常常聚會行勻旺角模型舖,不過近幾年我對模型落手落腳的興趣減退晒,只傾向思辨模型活動背後的價值意義,係「手中無劍,心中有劍」既境界(哈哈哈),而且差不多唔買模型,所以極少再參加模聚了。

以前佢地好流行玩一種叫「眾志成城」既遊戲。如果你偶然似對某盒模型起痰,佢地會記住,然後某日會騎騎笑咁送畀你。如是者佢地就不停輪流咁夾錢互相送禮。真係一種好典型既中國舊儒家的送禮文化,這樣人情互施互欠,倒造成極強的凝聚力,人人為我,我為人人。

我原以為我地一班友,個個都係讀番書大,對四書五經陌生,又對封建舊文化嗤之以鼻,但實情完全唔係。人情禮教這種文化基因,已經自少植入我地腦袋,一代傳一代。

我遇過這種無奈事。有位稔熟模友用過某貴價PE瞬乾膠水,向我推薦,我叫佢見到有貨就通知我去睇睇乜東東就得,結果佢直接代買了,我只好硬食,但根本唔需要。幾個月後膠水原封不動自己硬化。

佢有次到台灣玩,問我使唔使代買什麼,恰有一本用現象學解讀文學的台灣書香港斷貨多年,於是託佢留意,結果佢不負所託,開心到我飛起。交收當日,原來佢更要給我驚喜,竟多買了五本近類書當禮品送我,可呢五本書我唔需要,但當然唔講得出口;咁大個禮,不能不還,即刻同佢入模型舖,佢選左一盒(唔係貴貨,低於五本書加起的等價),而我還債唔可以太揚,否則會令互贈過程蒙上計較的市儈味,有禮淪為失禮,於是我亦買同一盒畀自己,攤薄一下嗰浸味。結果,老早逼爆的屋企又多左白頭宮女五本,無主孤魂一盒。

我所遇過的模友多數善良。但係喺送禮的迴圈裏,隱藏著人情潛規則、假供求;我表面係其中一個不勞而獲的受益人,其實係要負出等價,換來一堆我根本唔急要、甚至唔需要既東西。我唔肯定上文模友係咪真誠鍾意嗰盒自選模型,可能佢知道我要還禮,也就唔好意思拒絕。可能佢要左D唔係真需要既野,跟我一樣。

我明白,任何人都會有需要別人幫忙既時候,只係那刻未到,人卻要先鋪定前路,玩那種人情遊戲。太沉重了。

我收過唔鍾意既領呔、唔需要既筆、唔睇既書、唔著既衫,同我從來唔重視生日的生日蛋糕…咳…仲有,最討厭既利是錢。


13 則留言:

  1. 最難還都係人情債,真係無講錯。
    [版主回覆12/05/2011 23:02:11]人情債箍到實,還由此衍生所謂「關係」網絡,搞到人頭都大。

    回覆刪除
  2. 原來你哋有咁嘅文化,(個人意見)細個可能覺得咁係好朋友、好兄弟,不過到咁上下年紀巳唔想咁樣了,感覺要還債咁,不要說是朋友,拍拖的也是,我送過隻千幾銀嘅「潮流時裝錶」比女友,女友都知價,又送對千幾銀嘅皮鞋過我。
    其實搞下搞下,失去咗個「送禮」意義。
    [版主回覆12/06/2011 23:51:50]夾錢請食飯就恰當得多喇。一來圍埋食飯可以傾談多了解,二來豪一次食落肚人人都得益,唔似收禮品咁只能一人獨享又或者唔啱用。
    .
    不過有些機構階級森嚴,好些部門高層唔喜歡同低級下屬同檯吃飯的,一年偶一為之可以,但約每個月都咁佢地會覺得失身份。就係咁所以一些人事政策就強制推行送禮代替吃飯。管理人事關係真係好麻煩咖,但又要推動凝聚力。
    [偉回覆12/06/2011 11:09:38]你講夾錢送生日禮物呢個文化,我以前做過一間公司都係咁,可惜我只做了幾個月,其間差不多都係月夾舊幾水嚟請生日同事食飯,嗰餐好嘢嚟㗎,不過我都未生日就走咗咯,變相請人食飯。
    朋友互送還可以,但同事真係可免則免,一間公司仔,可能十幾廿人,如果撞正嗰件我like佢嘅,點解要夾錢先?我亦唔想收佢有份夾錢送比我嘅嘢,但又由於有帬眾壓力,所以好多人為免麻煩,都夾一份,無癮也
    [版主回覆12/05/2011 23:26:52]呢種文化特色其實好普遍。有唔少私營機構部門更會強制執行,例如有某同事生日,就由部門所有人夾錢買生日禮物送佢;為左唔失禮,必買名牌,例如手袋、公事袋、墨水筆、錶、水晶擺設、飾物等等;差不多每個月都有人生日,每人每次出一二百元,平均一年就每個人為此要拿出千多二千元,咁樣計計數,件生日禮物其實咪等於自己出錢買咯,絕非不勞而獲。慘既係,禮物未必係自己所需要的。出錢時又多左件廢物。

    回覆刪除
  3. 「手中無劍,心中有劍」嘅境界.....哈.....好玄之餘,都幾好笑
    [版主回覆12/05/2011 23:05:41]哈哈...爛gag黎。好多武俠片用咖。

    回覆刪除
  4. 嗱!嗱!嗱! 堂大人, 好明顯人哋係指桑罵槐, 話緊你啦! 下次去完旅行唔好塞D野過嚟啦! (不過我同貴大人唔同, 錢或者利是錢, 我係唔討厭嘅!)
    [地理堂回覆12/07/2011 10:57:35]嗱!嗱!嗱!我次次有飲蟲大人買嘅咖啡架,不過為乜週末唔洗返工都要灌到我咁清醒?!
    [版主回覆12/07/2011 01:41:22]請蟲大人唔好擺我上檯。不過我可以有些建議:
    .
    (1) 堂大人以後送禮可同時聲明:「嗱嗱嗱,邊個回我禮就打鑊甘的。唔好枉費我要人不勞而獲既苦心。」
    .
    (2) 蟲大人以後受人禮物,要義正詞嚴咁引我呢篇帖,講明要擺脫舊儒家文化既喫人禮教,新儒家係唔興還禮的---喜歡白食。

    回覆刪除
  5. 呢個話題好有興趣,所以又回多次廢話^^
    我做設計的,所謂的上司,其實也是大我兩三年的輩,大家玩埋一齊,基本上都無咩分大細,我自己亦做過下所謂上司,個個月忙完出書後,一定請同一本書的同事食返餐午飯,作為感激大家幫忙。
    以前睇過啲專欄,如果真係做管理層的話,真係唔好同下面咁熟,費事他朝以「感情」角度出發去處事;另如果那高層不受歡迎,嗰餐食都食得唔開胃喇^^
    [版主回覆12/08/2011 01:22:07]弊…我唔係好明你的意思…
    .
    一位女性朋友講你知「男總編歧視女性」,咁點解會好笑?你意思係既然男總編歧視女性,就不應或不屑將「歧視秘密」向女性透露,否則是自相矛盾,所以好笑(或可笑)?:P
    [偉回覆12/08/2011 00:23:57]有朋友認識一行內頗有聲明的男總編,說其為人一向看小女人,絕對係性別岐視。

    未知是否他太叻還是他身邊出現的都是蠢女人,但我接觸的香港女人都好叻㗎!而最好笑的是,這事件是一位女性朋友講我知,他倆私底下更是認識的^^
    [版主回覆12/07/2011 23:55:33]偉兄肯多留言,係敝博的福。
    .
    跟下屬幾「生」幾「熟」才恰當,管理學的書有分析在哪些因素或條件下管理者可用什麼領導「風格」去處理辦公室的人事關係和距離,大前提是生產力與員工士氣這兩者如何平衡,這些我不引來討論了。我想提出一點可能有趣的:多數女性上司,或稱之為爬到上層擁有權力的女性,會傾向跟下屬,尤其學歷較低的女性下屬,保持距離,並視她們為小女人,不屑交往的。
    .
    我覺得,女性較傾向以認同權力等級去決定人際距離,男性則較以嗜好是否相近來決定。所以,廣傳多年了,女上司多比男上司可怕。

    回覆刪除
  6. 何以我現在才有幸拜讀大人的妙文?苦也!
    [版主回覆12/08/2011 20:03:58]謝鼓勵。
    [地理堂回覆12/08/2011 10:59:05]大人的帖應該不會得罪朋友的,放心吧!
    [版主回覆12/07/2011 23:49:37](1) 可能係我一個鐘頭內上兩帖,本文沉低,堂大人只看到頂頭帖罷。
    .
    (2) 正文中提及的模友分屬兩個圈子,不是同一群人。大群的轉以Facebook連繫已久,猜早不活躍於看模博寫模博了。

    其實我已盡力小心,只抽取現象中呈現的普遍規律來分析,評的是規律對人的無形枷鎖。萬一真的有相關模友讀到敝文而認為不公,希望有機會碰著時他會指點我,我會更謹慎。我寫博盡量客觀冷靜。
    [地理堂回覆12/07/2011 10:59:23]貴大人的模友看來都不是卜中人也,難得可以讓你暢所欲言!

    回覆刪除
  7. 大意差唔多,即係我呢位女性朋友,同呢位歧視女人嘅人係朋友關係,咁...如果嗰個人你歧視佢嘅,都幾難成為朋友。
    [版主回覆12/08/2011 20:16:05]明白了。
    以後遇到這類男人,我會勸下佢:「你諗諗先,咁你仲打唔打算同女人拍拖、上床、結婚先?」
    但佢或者會咁回我:「梗係會~ 不過之後會當佢工人咁使…」
    (哈哈哈)

    回覆刪除
  8. 哈哈 ! 阿貴, 你好似好婆媽喎, 我覺得好少男士有你口這種想法。
    .
    當然, 這是用我女性角度和經驗來說。 ^o^

    回覆刪除
    回覆
    1. 俗語云「受人錢財(禮物),替人消災。」,禮物和賄賂,有時好難分,所以可免則免。(湯顯明送禮事件,以至延後利益,絕對係訓戒。)

      (情人互送禮物,最好就上床,大家得益,無話邊個欠邊個。哇哈哈哈…)

      刪除
    2. 55~~~~~阿貴, 甘睇黎你要係一位雙性戀既人至得。

      刪除
    3. 你呢個gag好笑,like。

      刪除
    4. 哈哈 ! 你呢個回應又幾出乎意料。

      刪除